Nederlands spoor blijft zakken

Gepubliceerd: 8 mei 2014

Vanwege slappe ondergrond, slechte afwatering, dwangpunten en treinbelasting komt het regelmatig voor dat delen van het Nederlandse spoor wegzakken. Spoorverzakkingen hebben een negatief effect op de beschikbaarheid van reizigers- en goederentreinen, veiligheid en de onderhoudskosten van het spoor. TU Delft, Railforum en Deltares hebben de handen ineen geslagen om samen met de spoorsector oplosscenario’s te schrijven met een business case om een lange termijn oplossing te vinden voor deze problematiek.

Nederlands spoor blijft zakken

Plaatsen waar kunstwerken, bovenleidingportalen, bruggen en overwegen staan worden onderheid. Bij de overige stukken spoor gebeurt dit niet, waardoor de verschillen tussen de stukken spoor die onderheid en niet onderheid worden op den duur steeds groter worden.

In kaart brengen van verschillende oplossingen

Verschillende oplossingen zijn mogelijk. Deltares, TU Delft en Railforum willen samen met de spoorsector de diverse scenario’s in kaart brengen om tot een lange termijn oplossing te komen voor deze problematiek. Alle partijen met kennis van het spoor of bodemverzakkingen kunnen deelnemen aan deze kenniskring via  Railforum. Bij Deltares in Delft was op 20 maart de bijeenkomst ‘Spoorverzakking en bodemdaling’ waar deze problematiek werd besproken. Bekijk de presentaties van de bijeenkomst.

Beluister het fragment uitzending BNR radio