Verdieping gebiedskennis grensoverschrijdende dijkringen 42 en 48
Auteur(s) |
T.J. Geertsema
|
R. Lammersen
Publicatie type | Rapport Deltares
Na afloop van het project over de overstromingsrisico’s van de grensoverschrijdende dijkringen (Maaskant et al., 2019) zijn door HKV (Maaskant, 2020) in overleg met DGWB, RWS, WSRL, WRIJ en provincie Gelderland een aantal vragen geformuleerd, waaronder de volgende:
1) Bij welke afvoer speelt overtopping (“ventielwerking”) aan beide zijden van de Rijn?
2) Wat zijn bij verschillende waterstanden en Rijnafvoeren, de (verschillende) overstromingspatronen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen overloop en overloop gevolgd door bres?
3) Gegeven de verschillende overstromingspatronen, kan worden aangegeven wat de verwachte voorspel- en aankomsttijden in Nederland zijn?
4) Welk effect heeft dijkverhoging in Duitsland (tussen Wesel en Lobith) voor Nederland op de werklijn in Nederland?
5) Hoe verandert de invloed van ventielwerking in de tijd volgens de verschillende klimaatscenario’s?
Om deze vragen te beantwoorden is het hydraulische SOBEK3-model van GRADE Rijn gebruikt. Dit model begint in Andernach, loopt door tot ver in de Nederlandse Rijntakken, en omvat niet alleen de rivier maar ook de binnendijkse overstroombare gebieden. De berekeningen zijn uitgevoerd gebruikmakend van zeer extreme hoogwatergolven (20.000 - 30.000 m3/s) bij Andernach die afkomstig zijn uit eerdere berekeningen met GRADE of daarvan afgeleid zijn. Uit eerder onderzoek (Geertsema et al., 2022) was gebleken dat de dijken op het traject van Wesel tot Lobith overstromen bij dergelijk extreme afvoergolven met terugkeertijden van 30.000 jaar tot meer dan 100.000 jaar. Voor deze extreme gebeurtenissen zijn de effecten van dijkdoorbraken en dijkverhogingen tussen Wesel en Lobith op de afvoeren in de rivieren en de overstroming van binnendijks gebied bestudeerd.