Systeeminzicht als sleutel voor toekomstbestendige haven en vaarwegen

We hebben diepgaande systeemkennis van hydrodynamica, morfologie, geotechniek en ecologie. Door die kennis te combineren, kunnen we onze opdrachtgevers voorzien van advies op maat om havens, vaarwegen en de ondersteunende infrastructuur efficiënter, duurzamer en weerbaarder te maken. Voorbeelden hiervan zijn studies naar havensedimentatie en baggerstrategieën voor de Port of Rotterdam, om de haven toegankelijk te houden tegen acceptabele kosten. Of studies naar nautische veiligheid. Daarbij kijken we naar aanpassingen van haven lay-outs of naar nieuwe afmeertechnieken voor veilige en efficiënte havenoperaties, zoals ShoreTension.

Systeeminzicht is dé sleutel voor een advies op maat. Met onze kennis beoordelen we de haalbaarheid van nieuwe havenontwikkelingen. We helpen onze opdrachtgevers eveneens bestaande infrastructuur voor havens en vaarwegen operationeel te houden, óók bij klimaatverandering.

We helpen overheden, consultants, aannemers en investeerders met kostenefficiënt, duurzaam en toekomstbestendig beheer en gebruik van havens en vaarwegen. Dit doen we onder andere door technische richtlijnen te actualiseren en kosten, materialen en emissies te reduceren

Wiebe de Boer

Geavanceerde software en unieke laboratoriumfaciliteiten

Om de kennisontwikkeling voor havens en vaarwegen te bevorderen, gebruiken we onze software zoals Delft3D, SWAN en CFD. Die ontwikkelen we in eigen huis zodat we nieuwe kennis snel kunnen ontsluiten en gebruiken in projecten. Daarnaast beschikken we over unieke experimentele laboratoriumfaciliteiten. We hebben golfstroombassins om haven lay-outs, golfdoordringing en golfbrekers te testen. Maar ook een water-grondgoot voor het testen van nieuwe baggertechnieken en een fysisch-chemisch lab om de eigenschappen van sediment te bepalen. Deze gebruiken we in zowel advies- als kennisontwikkelingsprojecten om de vragen van havenautoriteiten, vaarwegbeheerders en de private sector te beantwoorden.

Samenwerken aan innovaties en richtlijnen

We werken nauw samen met onze opdrachtgevers en kennispartners om nieuwe kennis, innovaties en richtlijnen te ontwikkelen. In kenniscoalities brengen we de vragen uit de praktijk samen met onze expertise, software en faciliteiten. Zo creëren we voor onze partners toegepaste kennis met meerwaarde.

Een voorbeeld van zo’n kenniscoalitie is SmartPort. Samen met het Havenbedrijf Rotterdam, het bedrijfsleven in de haven en kennisinstellingen, maken we innovaties om de haven slimmer te maken en voor te bereiden op de toekomst. Zo werken we met binnenvaartondernemers aan een 'Digital Twin' voor binnenvaartlogistiek bij extreme waterstanden op de Rijn. De ontwikkelde kennis delen we in open source software, papers, richtlijnen en trainingen. Voorbeelden hiervan zijn richtlijnen voor de beoordeling van kademuren en bodembescherming voor levensduurverlenging en besparing van kosten en materialen.

Wat we bieden:

  • (statistische) Informatie over hydrodynamische condities (golven, stromingen, waterstanden) in en rond havens voor veilige en efficiënte havenontwerpen en -operaties, inclusief operationele voorspellingen, normale en extreme condities en klimaatprojecties;
  • Analyseren en voorspellen van sedimentatie in havens (incl. toegangsgeulen) en vaarwegen en advies over baggerstrategieën en nuttig hergebruik van sediment;
  • Evalueren van havenontwerpen in termen van lay-out, golfbrekers, kademuren en sluizen, alsmede de gevolgen voor waterkwaliteit, ecologie en de aangrenzende kust;
  • Analyses van klimaateffecten en adaptatiemaatregelen voor havens en waterwegen;
  • Beoordelingen van waterstanden en bodemmorfologie van vaarwegen voor veilig en betrouwbaar binnenvaarttransport;
  • Adviseren over renovatie en vernieuwing van hydraulische infrastructuur (“natte kunstwerken”) en de gevolgen daarvan voor de bijbehorende water- en transportnetwerken;
  • Analyses van de interacties tussen hydro-meteo condities, schepen en infrastructuur, bijvoorbeeld met betrekking tot ontgronding en bodembescherming bij kademuren.

Sedimentbeheer voor Toegankelijke Havens en Vaarwegen

Veel havens en vaarwegen kampen met afnemende vaardieptes door sedimentatie, wat de toegankelijkheid kan bedreigen. Bij Deltares helpen we havenautoriteiten, vaarwegbeheerders en aannemers om de oorzaken van sedimentatie te begrijpen en effectieve maatregelen te nemen. Onze experts combineren kennis in hydrodynamica, morfologie, ecologie en geotechniek, en maken gebruik van geavanceerde software en aardobservatietechnieken. Zo kunnen we zowel grootschalige als kleinschalige dynamiek in sedimenttransport simuleren en adviseren over kosten- en milieu effectieve oplossingen.

We zoeken samen met onze opdrachtgevers en partners naar innovatieve en duurzame oplossingen, zoals Water Injection Dredging (WID) en slibvangen. Ook kijken we naar Nature-based Solutions, waarbij we de krachten van de natuur benutten voor effectief sedimentbeheer. Daarnaast werken we aan concepten voor hergebruik van gebaggerd sediment, bijvoorbeeld als klei of bakstenen voor dijkversterking. Ons doel is om onze opdrachtgevers te helpen de natuurlijke sedimentdynamiek te begrijpen en hen te adviseren over effectieve maatregelen om kosten en milieueffecten te beperken.

Nautische veiligheid in havens en vaarwegen

Veilige nautische operaties in havens en vaarwegen vereisen een grondig begrip van waterstanden, golven en stromingen. Drukte op het water en extremere weersomstandigheden vormen echter uitdagingen voor de maritieme sector. Deltares biedt oplossingen door betere voorspellingen van waterdieptes, stromingen en golven te leveren. We combineren expertise in hydrodynamica en morfologie met kennis van schepen en infrastructuur om beheerders en gebruikers van havens en vaarwegen te adviseren over veilige en efficiënte nautische operaties.

Met onze in eigen huis ontwikkelde software en experimentele faciliteiten geven we onder meer advies over havenlayouts, afmeertechnieken en sluisoperaties. Met veldmetingen en schaalmodellen vergaren we inzichten waarmee onze opdrachtgevers hun infrastructuur en/of operaties kunnen verbeteren. Daarnaast maken we steeds meer gebruik van data science om nautische veiligheid te analyseren en te verbeteren.

Havens en vaarwegen klimaatbestendig

Klimaatrisico's voor havens en vaarwegen zijn significant. Verstoringen in de logistiek komen al voor door extreem weer en rivierwaterstanden. Zeespiegelstijging is een toekomstige factor. Deltares ondersteunt havens, beleidsmakers en investeerders voor lange-termijnkeuzes. We vertalen globale klimaatscenario's naar lokale effecten en passende adaptatiemaatregelen om haven en vaarwegen klimaatbestendig te maken.

De gevolgen van klimaatverandering zijn niet overal ter wereld hetzelfde. Ook is niet elke haven of vaarweg even kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Samen met onze opdrachtgevers vertalen we de globale klimaatscenario’s van het International Panel on Climate Change (IPCC) naar lokale klimaatrisico’s voor havens en vaarwegen, rekening houdend met de onzekerheidsbandbreedtes. Met onze in eigen huis ontwikkelde software en tools kwantificeren we deze risico’s en identificeren we effectieve adaptatiemaatregelen. Zo helpen we om havens en vaarwegen voor te bereiden op een klimaatbestendige toekomst.

Weerbare binnenvaart

Binnenvaart is goedkoper, betrouwbaarder en milieuvriendelijker dan wegtransport, maar klimaatverandering bedreigt de beschikbaarheid van waterwegen. Variabele waterstanden kunnen leiden tot extreem hoog- of laag water, wat stremmingen en beperkte transportcapaciteit veroorzaakt. Dit vormt een uitdaging voor de binnenvaartsector, die robuuste en betrouwbare oplossingen nodig heeft om bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

Wij ondersteunen infrastructuurbeheerders en de maritieme sector met duurzame oplossingen om de binnenvaart weerbaarder te maken en bedrijfscontinuïteit te waarborgen bij extreme gebeurtenissen. Onze onderzoekers hebben decennialange ervaring met het ontwerp, de aanleg en verbetering van vaarwegen en binnenhavens. We voeren effectstudies uit naar de impact van riviermaatregelen en verbeteren waterdieptevoorspellingen. Samen met de binnenvaartsector ontwikkelen we instrumenten om beter te kunnen plannen en varen, en werken we aan een klimaatbestendig binnenvaarttransport.

Projecten

Deze pagina delen.